Chmura / Cloud

Chmura (zwane również Cloud (z ang.)) to potocznie nazywany udział sieciowy, przestrzeń dysku powiązana z aplikacjami dostarczanymi przez usługodawcę. W i-host.pl możesz uruchomić swoją chmurę. Jej docelowe przeznaczenie jest zależne wyłącznie dla Ciebie. Możesz ją przeznaczyć na backup swoich danych, miejsce przechowywania ważnych plików, udostępnianie zdjęć znajomym czy po prostu jako miejsce pracy w swojej firmie…

Chmurę możesz utworzyć na naszej stronie i-host.pl lub poprzez kontakt z nami. Nasi pracownicy dobiorą odpowiednią opcję do Twoich potrzeb.

Adres https do Twojej chmury otrzymałeś w mailu zaraz po rejestracji usługi. Adres to https://cloud.i-host.pl/nazwa_twojej_chmury Po otworzeniu strony wystarczy że podasz swój login i hasło.

Nasza chmura wspiera szyfrowane połączenie z certyfikatem SSL (https). Przy pierwszym połączeniu lub konfiguracji klienta otrzymasz zapytanie o dodanie certyfikatu bezpieczeństwa do listy zaufanych. Możesz śmiało go zaakceptować.
Aby mieć pewność, że przesyłane dane są w pełni bezpieczne musisz się upewnić, że połączenie jest szyfrowane.
- łączę się przez przeglądarkę www
sprawdź w pasku adresu czy przed adresem docelowym znajduje się zielony wpis (https)

W chmurze i-host.pl nie jest możliwe połączenie bez szyfrowania. Nawet jeśli wymusisz połączenie http, zostaniesz przeniesiony do połączenia (https)

łączę się przez klienta ownCloud
Adres serwera podajesz w trakcie konfiguracji klienta. Klient domyślnie wprowadza zapis (https), jednakże możesz wymusić połącznie nieszyfrowane, przez zmianę na http czego nie polecamy. Jeżeli chcesz się upewnić co do bezpieczeństwa połączenia, otwórz klienta ownCloud, kliknij w pierwszą zakładkę Twojego użytkownika (jak niżej)

Zauważysz zieloną kłódkę, oraz adres https://cloud….
jeśli tak jest, Twoje połączenie jest bezpieczne

łącze się przez zewnętrznego klienta (np. Android, iOS…) Jest wiele programów wspierających chmurę. Przede wszystkim upewnij się, że włączone jest szyfrowanie i połączenie przez (https:)

Nie polecamy połączenia nieszyfrowanego http. W miarę możliwości namawiamy do korzystania z szyfrowanego połączenia SSL https

Tak, uruchamiając synchronizację przez aplikację (więcej o tym poniżej) masz możliwość wglądu do swoich plików nawet bez połączenia z internetem. Konfigurując synchronizowane lokalnie pliki ich kopia jest pobierana z chmury na dysk Twojego komputera. Dzięki temu dostęp do ostatniej kopii masz zawsze pod ręką. Kiedy połączysz się z internetem - aplikacja sama zsynchronizuje pliki do najnowszej wersji.

Oczywiście. Dostęp do chmury jest możliwy nie tylko ze strony web ale również np. z managera plików. Konieczne jest zainstalowanie aplikacji do synchronizacji plików.
Pobierz swoją wersję dla wybranego systemu operacyjnego:
Dla systemów Windows Pobierz
Dla systemów iOS (Apple) Pobierz
Dla systemów Linux: otwórz okno terminala tekstowego i kolejno wklej punkty 1, 2, 3.

Dla Ubuntu 15.04
1.   sudo sh -c "echo 'deb http://download.opensuse.org/repositories/isv:/ownCloud:/desktop/Ubuntu_15.04/ /' >> /etc/apt/sources.list.d/owncloud-client.list"
2.   sudo apt-get update
3.   sudo apt-get install owncloud-client


Pobierz program i zainstaluj go na swoim komputerze.

Dla systemów mobilnych:
Android polecamy darmową aplikację polskich twórców NeatBytes SolidExplorer
iOS ownCloud
WindowsMobile ownCloud Client

Jeśli chcesz mieć dostęp do swojej chmury na sprzęcie mobilnym możesz użyć dowolnej aplikacji wspierającej chmurę ownCloud.

Uruchom aplikację, którą zainstalowałeś we wcześniejszym punkcje. Pojawi się okno konfiguracji.

1. Wprowadź adres swojej chmury. Adres https do Twojej chmury otrzymałeś w mailu zaraz po rejestracji usługi. Adres to https://cloud.i-host.pl/nazwa_twojej_chmury
i kliknij Dalej
2. Wprowadź swój login i hasło
3. Może pojawić się informacja o certyfikacje bezpieczeństwa. Zaakceptuj go.
4. Teraz musisz chwilę poczekać na synchronizację wszystkich plików.

Uruchom aplikację mobilną wspierającą ownCloud. Aplikacje podane zostały wyżej.

1. Wprowadź adres swojej chmury. Adres https do Twojej chmury otrzymałeś w mailu zaraz po rejestracji usługi. Adres to https://cloud.i-host.pl/nazwa_twojej_chmury
i kliknij Dalej
2. Wprowadź swój login i hasło
3. Może pojawić się informacja o certyfikacje bezpieczeństwa. Zaakceptuj go.
4. Teraz musisz chwilę poczekać na synchronizację wszystkich plików.

Aplikacja do synchronizacji tworzy automatycznie w Twoim komputerze folder ownCloud.
Jest on widoczny w…

Windows
Po kliknięciu na „Komputer/Mój komputer” w lewym pionowym menu Ulubione zobaczysz folder ownCloud



Linux
Po kliknięciu na „Katalog Domowy”



Apple/iOS
niestety nie mamy na stanie sprzętu z iOS. Jeśli masz zainstalowaną aplikację - prześlij nam zrzut ekranu. Dziękujemy;-)

1. Otwórz aplikację synchronizacji.

2. Rozwiń listę wszystkich swoich folderów
3. Odznacz folder, którego nie chcesz synchronizować. W tym przykładzie będzie to folder „Test”
4. Kliknij na Zastosuj

5. A następnie Zamknij
W taki sam sposób możesz dodać folder do synchronizacji.

Oczywiście. W naszej chmurze nie ma limitów użytkowników czy grup. Jeśli z Twojej chmury korzystać będzie wiele osób dobrym rozwiązaniem będzie podzielenie ich na grupy. Każda osoba, która używa chmury powinna mieć swoje konto użytkownika. Dzięki temu, jako administrator chmury będziesz miał większą kontrolę nad przechowywanymi plikami.

Zaloguj się do swojej chmury przy użyciu konta Administratora (przez przeglądarkę). Tylko konto z tymi uprawnieniami ma możliwość tworzenia nowych kont, grup, uprawnień…
1. W prawym górnym rogu znajdziesz nazwę swojego użytkownika. Kliknij

2. Kliknij na Użytkownicy
3. Aby dodać nowego użytkownika uzupełnij pol„Nazwa użytkownika” oraz „Hasło”

4. Kliknij Utwórz
5. Nowe konto użytkownika zostało utworzone. Przekaż dane logowania wybranej osobie.

W naszym przykładzie utworzyliśmy konto Tomek.

Tomkowi możemy przydzielić różne opcje. Jedną z ważniejszych jest przydzielenie Tomka do grup (o czym niżej) i przydzielenie Tomkowi miejsca w naszej chmurze.
W tym celu z zakładki Udział klikamy na Domyślny i wybieramy z listy ilość miejsca jaką wydzielimy temu uzytkownikowi.

Do grup można zaliczyć dowolnych użytkowników. Funkcja ta ułatwia przekazywanie uprawnień. Współdzieląc jakiś folder/plik można go udostępnić całej grupie i nie wpisywać nazw użytkowników po kolei. Zaloguj się do swojej chmury przy użyciu konta Administratora (przez przeglądarkę). Tylko konto z tymi uprawnieniami ma możliwość tworzenia nowych kont, grup, uprawnień…

1. W prawym górnym rogu znajdziesz nazwę swojego użytkownika. Kliknij
2. Kliknij na Użytkownicy
3. Wybierz użytkownika, któremu chcesz nadać grupę.
\\W naszym przykładzie będzie to Tomek.

4. Kliknij na Brak grupy rozwinie się menu

5. Następnie kliknij na Dodaj grupę - wpisz nazwę, która Ci odpowiada i kliknij Enter na klawiaturze. U nas będzie to pracownicy
6. I już…

Zaloguj się do swojej chmury przy użyciu konta Administratora (przez przeglądarkę). 1. W prawym górnym rogu znajdziesz nazwę swojego użytkownika. Kliknij
2. Kliknij na Użytkownicy
3. Wybierz użytkownika, któremu chcesz nadać limit miejsca.

W naszym przykładzie będzie to Tomek.

4. Z zakładki Udział klikamy na Domyślny i wybieramy z listy ilość miejsca jaką wydzielimy temu uzytkownikowi.

Oczywiście. Możesz dodać zewnętrzne udziały sieciowe i synchronizować między nimi pliki.
Udziały mogą być dodane przez każdego użytkownika. W chwili obecnej wspierane są:
- GoogleDrive
- AmazonS3
- Dropbox
- FTP
- SFTP
- openStack
- ownCloud
- webDav
- nowe rozszerzenia będą aktualizowane

Zaloguj się do swojej chmury przy użyciu konta które ma widzieć zewnętrzny udział sieciowy
1. W prawym górnym rogu znajdziesz nazwę swojego użytkownika. Kliknij

2. Kliknij na Osobiste
3. Z lewej części menu wybierz Zewnętrzne zasoby dyskowe (lub po prostu rolką zjedź do tego miescja).

4. Z rozwijanego menu wybierz „Dodaj zasoby dyskowe” i wybierz interesującą Cię opcję.
5. Uzupełnij dane logowania i ciesz się nową funkcją.
6. Jeśli dane są poprawne chmura - pokaże status ZIELONY czyli połączono lub CZERWONY jeśli nie udało się połączyć do zdalnych zasobów na zewnątrz.
Przykładowo GoogleDrive (poprawnie) i FTP (niepoprawnie)

Szczegółowy opis konfiguracji zewnętrznych udziałów sieciowych znajduje się na stronie społeczności ownCloud społeczności ownCloud

Domyślnie ustawiony jest limit około 500MB (MegaBajtów) na jeden plik. Jeżeli chcesz zmienić ten limit musisz zalogować się na konto Administratora. 1. Wejdź w zakładkę Administrator.
2. Z lewego menu wybierz Zarządzanie plikami

3. W polu tekstowym wpisz nową wartość - na przykład 700MB
4. Kliknij na Zapisz
5. Zmiana limitu może trwać około 5-10minut.

W chmurze możesz udostępniać zarówno jeden plik, jak i cały folder. Udziały mogą być widoczne dla osób, które nie mają utworzonego konta. Czyli możesz udostępniać pliki swoim znajomym, klientom czy dowolnym użytkownikom sieci (np udostępniając link do pliku na forum).
Jak to zrobić? Bardzo prosto.
1. Zaloguj się na swoje konto.
2. W menadżerze plików znajdź folder lub plik, który chcesz udostępnić.
3. W naszym przykładzie będzie to folder „Oferty”
4. Kliknij w symbol udostępniania

5. W prawej części okna przeglądarki otworzy się nowa zakładka „Udostępnianie”

6a. W polu tekstowym Współdziel z użytkownikami lub grupami możesz wpisać użytkowników lub całe grupy w Twojej chmurze. Wystarczy, że wpiszesz pierwsze litery użytkownika/grupy, a otrzymasz podpowiedzi. Z naszej przykładowej listy wybraliśmy Michała.

Michałowi możesz ustawić uprawnienia - co może robić w Twoim folderze. Opcje edytujesz przez zaznaczenie lub odznaczenie opcji.

6b. Aby udostępnić zasoby na zewnątrz możesz kliknąć na Udostępnij link

i wybrać takie opcje jak:\ - zabezpieczenie plików hasłem
- wysłanie linku bezpośrednio zainteresowanym osobom
- ustawienie daty wygaśnięcia (czyli termin kiedy link będzie nieaktywny)

Kiedy ustawisz wszystkie opcje jakie Cię interesują - możesz skopiować link i przesłać go komu tylko chcesz.

Osoby nie posiadające konta w chmurze (czyli mające dostęp do plików przez link) nie mają możliwości edycji plików. Możliwy jest wyłącznie odczyt

Tak. Zaloguj się do swojej chmury przy użyciu konta administratora
Na pasku skrótów znajdź + (plus) i kliknij

Zobaczysz repozytorium aplikacji. Znajdź interesującą Cię aplikację i uruchom ją.

Możliwe jest wgranie aplikacji zewnętrznych. W tym celu skontaktuj się z administracją i-host.pl

Możesz swobodnie wykonywać operacje na swoich plikach w oknie przeglądarki. Przeglądając swoje zasoby znajdź folder/plik, który chcesz np. przenieść:
1. Najedź kursorem myszy na plik/folder. Zobaczysz mały biały kwadrat

2. Kliknij w niego oznaczyć folder/plik. Teraz w górnym menu pojawią się opcje

Wybierz opcję, która cię interesuje i wykonaj dowolną operację na plikach.

Jeśli udostępniłeś dużo plików czy całych folderów i powoli się w tym gubisz - możesz w prosty sposób sprawdzić co jest udostępniane. Po zalogowaniu się do chmury w przeglądarce, w głównym oknie po lewej stronie znajduje się menu

Z opcji możesz wybrać to co chcesz sprawdzić. W naszym przykładzie, po kliknięciu w Współdzielony linkiem widzimy pliki, które udostępniliśmy na zewnątrz

Nasza chmura ma kosz. Wszystkie pliki, które nie zostały trwale usunięte są cały czas dostępne w folderze „Usunięte pliki” Zaloguj się na swojej chmurze w oknie przeglądarki. Na głównym ekranie, w lewym dolnym rogu znajdziesz

Kliknij w „Usunięte pliki” - znajdziesz tam wszystkie pliki/foldery, które zostały usunięte. Zaznacz teraz wszystkie lub wybrane pliki/foldery. Oto co możesz z nimi zrobić:
- przywrócić (pliki wracają do wcześniejszej lokalizacji)
- cut (wytnij pliki i przenieś do wybranej lokalizacji)
- copy (przekopiuj pliki z kosza do wybranej lokalizacji)
- przenieś (przenieś bezpośrednio do wybranej lokalizacji)
- usuń (trwale usuwa pliki)

Uwaga: Usunięcie plików z kosza spowoduje ich trwałe usunięcie z serwera. Nie będzie możliwe ich przywrócenie

Chmura w i-host.pl wspiera szyfrowanie plików po stronie serwera. Dzięki temu możemy w znaczny sposób zwiększyć bezpieczeństwo przechowywanych plików. Aby właczyć szyfrowanie (server encrytpion) należy:
- zalogować się na konto Administratora chmury
- z górnego menu wybrać „plusik” (czyli aplikacje)

- następnie z lewego menu należy kliknąć w „Niewłączone”

- na liście aplikacji znajduje się „Default encryption module”, który należy włączyć

- po uruchomieniu modułu, z menu (prawy górny róg) wchodzimy w zakładkę Administrator

- na liście należy odnaleźć opcję Server side encryption i przez kliknięcie w Enable server side encryption uruchomić szyfrowanie

- teraz pojawi się potwierdzenie, że pliki będą szyfrowane przez zainstalowany wcześniej moduł

- aby szyfrowanie plików działalo w pełni konieczne jest wylogowanie i ponowne zalogowanie w aplikacjach webowych i klientach. Jest to element konieczny, aby zaufane klucze zostały utworzone i automatycznie dodane.

W przypadku konieczności większego zagłębienia się w tematykę szyfrowania zapraszamy do odwiedzenia dokumentacji technicznej