Bezpieczeństwo Twojej działalności w sieci to podstawa. Nawet najciekawiej zaprojektowana strona WWW czy sklep internetowy potrzebują solidnych zabezpieczeń przed utratą danych, atakami hackerskimi czy wirusami. W podstawowym pakiecie ochrony Twojego miejsca w sieci koniecznie powinien znaleźć się certyfikat SSL. 

Certyfikat SSL – co to jest i co daje?

SSL to skrót od angielskiego Secure Socket Layer. Skrót najczęściej odnosi się do certyfikatu, który jest standardem szyfrowania danych na stronach internetowych. To dzięki niemu odwiedzający Twoją stronę mogą nawiązywać bezpieczne połączenie. 

Zadaniem certyfikatu SSL jest przede wszystkim:

  • ochrona wszystkich przesyłanych danych (np. numerów kont bankowych),
  • zapewnienie poufności.

Skorzystanie z certyfikatu SSL jest szczególnie ważne w przypadku stron internetowych firm i e-sklepów, ponieważ przez tego typu serwisy przechodzi dużo danych (np. dane Twoich klientów – imię, nazwisko, adres itp.). 

Jak sprawdzić, czy strona jest bezpieczna? 

Odwiedzający Twoją stronę WWW z łatwością może sprawdzić, czy dbasz o jego bezpieczeństwo.  

Jeśli zainstalowałeś certyfikat SSL, na pasku adresu wyświetla się symbol zamkniętej kłódki. Taki jak na grafice poniżej:

panorama

Innym elementem, który zapewnia internautów o bezpieczeństwie, jest przedrostek https://, umieszczony przed nazwą główną domeny. Na przykład: https://www.i-host.pl/ lub https://www.biznesfinder.pl/.


Natomiast, jeśli strona nie ma odpowiedniego zabezpieczenia, użytkownik otrzyma taką oto informacje:
ssl

Trzeba przyznać, że taki komunikat jak powyżej nie zachęca do zakupów czy interakcji ze stroną internetową czy (tym bardziej) z e-sklepem. Dlatego certyfikat SSL jest dziś uważany za podstawową formę zabezpieczenia w sieci. Daje on poczucie bezpieczeństwa i sprawia, że dana strona WWW uznawana jest za godną zaufania.

Strony z certyfikatem SSL są również lepiej oceniane przez algorytmy Google, dzięki czemu ich pozycja rankingowa jest wyższa niż stron bez zabezpieczeń.

Czy warto wdrożyć certyfikat SSL?

Wprawdzie, żeby Twoja strona działała, nie potrzebujesz certyfikatu SSL, ale – jak widzisz – jego brak może przestraszyć Twoich potencjalnych klientów. Ponadto naraża na utratę danych Ciebie i użytkowników, którzy skorzystali z Twojej witryny.

Co więcej, wyszukiwarka Google uznaje strony bez zabezpieczenia SSL za mniej wartościowe, przez co umieszcza je niżej w wynikach wyszukiwania.

Według ekspertów od marketingu internetowego certyfikat SSL:

  • zapewnia bezpieczeństwo danych Twoich i Twoich klientów,
  • zwiększa zaufanie internautów do firmy,
  • poprawia pozycję strony w wynikach wyszukiwania Google,
  • zachęca do skorzystania z oferty sklepu online,
  • daje możliwość integracji e-sklepu z mediami społecznościowymi (np. Facebook),
  • poprawia dobry wizerunek firmy,
  • wspiera RODO,
  • zwiększa szanse na pozyskiwanie nowych klientów.

Certyfikat SSL ma również pewne wady, do który wypada zaliczyć:

  • niższą prędkość ładowania strony,
  • dodatkowe koszty.

To, czy skorzystasz z certyfikatu SSL, zależy od Ciebie. Jak wspomniałem, nie jest to niezbędne. Jednak jak pokazują standardy dzisiejszego Internetu, bez odpowiednich zabezpieczeń nie ma co liczyć na wysokie wyniki sprzedaży, ponieważ bezpieczeństwo jest jednym z priorytetowych elementów w świecie online dla internautów i algorytmów Google.

Jakie są rodzaje certyfikatów SSL?

Na rynku dostępne są różne rodzaje certyfikatów SSL. Wśród nich wyróżnia się 3 podstawowe:

  • Certyfikat klasy DV
  • Certyfikat klasy OV
  • Certyfikat klasy EV

Przed dokonaniem wyboru warto zapoznać się z charakterystyką każdego z nich, dlatego odsyłam do naszego artykułu na ten temat.

Przeczytaj, jaki typ certyfikatu SSL wybrać