Domena to obok hostingu kolejny element, który jest niezbędny do powstania strony i udostępnienia jej dla użytkowników Internetu. Domena jest unikalnym adresem Twojej strony WWW, dlatego nie może być przypadkowa. Wybór domeny jest bardzo ważny, gdyż jej nazwa może wpływać na sukces Twojego biznesu. Czym więc kierować się przy jej wyborze i w jaki sposób ją zarejestrować? Podpowiadamy w artykule.

Co to jest domena i z czego się składa?

Domena to unikalny adres Twojego miejsca w sieci. Każda domena składa się z nazwy głównej oraz rozszerzenia. Nazwa główna to najczęściej nazwa firmy, produktu, serwisu bądź inne hasło związane z konkretną branżą. Jeśli zaś chodzi o rozszerzenie, to najpopularniejszymi z nich są przede wszystkim .pl, a dla firm działających globalnie .com czy .eu.

Często rozszerzenie informuje o cechach danej strony. Niektóre domeny sugerują język treści na stronie oraz kraj, w którym została zarejestrowana (domena narodowa) np. .pl – Polska, uk. – Wielka Brytania, .de – Niemcy. Istnieją także rozszerzenia funkcjonalne, które określają rodzaj lub przeznaczenie witryny. Są one wykorzystywane m.in. przez strony rządowe – .gov.pl, biznesowe – .biz, związane z edukacją – .edu.pl czy z przekazem informacji – .info.

Coraz częściej pojawia się też wiele innych rodzajów rozszerzeń takich jak .online czy .company. Znaleźć można też bardziej nietypowe rozwiązania, przeznaczone dla konkretnych branż (np. .art – działalności związane ze sztuką czy .coffee – kawiarnie). Jak więc widać, opcji jest dużo. Wiele zależy od rodzaju działalności i rynku docelowego. Rozszerzenie przekazuje internautom pewne informacje na temat biznesu, jednak warto pamiętać, że to nazwa główna domeny jest zapamiętywana w pierwszej kolejności.

Domeny WWW - znajdź i zarezerwuj domenę w atrakcyjnej cenie

Jaką domenę wybrać?

Wybór odpowiedniej domeny jest bardzo ważnym i często dość trudnym zadaniem. Własna domena jest bowiem niczym wizytówka, dlatego powinna budować pozytywny wizerunek i przyciągać klientów. Im lepsza domena, tym lepsza widoczność. Pamiętaj, że nazwa domeny jest długowieczna, pozostanie ta sama i będzie stale pracować na Twój sukces. Warto zatem trzymać się kilku podstawowych zasad i unikać pewnych błędów.

Możesz wybrać domenę tożsamą z nazwą Twojej firmy, wówczas będziesz mieć możliwość budowania solidnej marki w sieci. Inną opcją jest zastosowanie słów kluczowych, które najlepiej opisują Twoją działalność. Klient, słysząc nazwę, od razu powinien wiedzieć, co znajdzie pod danym adresem. Pamiętaj jednak, że domeny zawierające frazy opisujące np. daną grupę produktów są już często zajęte. Poza tym decydując się na takie rozwiązanie, trzeba myśleć przyszłościowo i obrać dobrą strategię. Co to oznacza? Otóż przykładowo, jeśli sprzedajesz obuwie, a w przyszłości masz zamiar poszerzyć działalność także o inne akcesoria np. torebki, nie decyduj się na nazwę domeny, w której znajdzie się wyłącznie słowo ,,buty’’. Będzie to wprowadzać w błąd klientów Twojego e-sklepu.

Wybierając domenę, pamiętaj, że kluczem do sukcesu jest prostota. Wyobraź sobie, że podajesz klientowi adres strony swojej firmy przez telefon. Czy będzie on miał jakieś wątpliwości, jak poprawnie wpisać ową nazwę w pasek wyszukiwarki? Jeśli tak, to oznacza, że jest ona do wymiany.

Nazwa domeny powinna zatem być:

  • krótka,

  • łatwa do zapamiętania,

  • chwytliwa,

  • unikalna/oryginalna.

Czego unikać, wybierając domenę?

  • trudnych i skomplikowanych nazw, składających się np. z 3 wyrazów,

  • nazw, które inaczej się pisze, a inaczej czyta,

  • nazw przypominających konkurencję,

  • innych znaków niż litery, a więc cyfr, myślników i pozostałych znaków specjalnych,

  • w miarę możliwości także polskich znaków.

Jak zarejestrować domenę?

Wiemy już, jak wybrać domenę internetową, teraz czas na jej rejestrację. Najpierw trzeba poszukać odpowiedniego dostawcy, a więc firmy, która zajmuje się rejestracją domen. Następnie należy skorzystać z dostępnej wyszukiwarki i sprawdzić, czy wybrana domena wraz z rozszerzeniem jest dostępna. Jeśli okaże się, że jest już zajęta, otrzymasz listę z podpowiedziami, które zawierają np. inne rozszerzenia.

Rejestracja domeny działa na zasadzie wykupionego abonamentu np. na okres 12 miesięcy. Cena domeny zależy głównie od firmy rejestrującej oraz wybranej nazwy domeny i jej rozszerzenia. Po zakończeniu cyklu można oczywiście przedłużyć swój abonament. Trzeba jednak uważać, gdyż niestety w przypadku wielu firm, przedłużenie domeny kosztuje dużo więcej niż pierwsza rejestracja. Nie warto więc przepłacać. Zawsze należy dokładnie przyjrzeć się wszystkim warunkom. Czasem dostawcy kuszą też promocjami, np. domena za 0 zł przez rok. Może się jednak okazać, że po tym okresie trzeba będzie płacić dwa razy więcej, niż nam się początkowo wydawało.

Inną opcją rejestracji domeny jest wykupienie jej na rynku wtórnym. W takim przypadku trzeba jednak koniecznie sprawdzić historię domeny i profil linkowy. Niestety może zdarzyć się, że trafisz na domenę, która ma ,,złą reputację’’, co będzie miało wpływ na gorszą widoczność strony w sieci.

Czy domena ma wpływ na SEO?

Kiedyś słowa kluczowe w nazwie domeny w dużej mierze wpływały na wyższe pozycje strony WWW w wynikach wyszukiwania. Teraz jednak już nie jest to takie proste i oczywiste. Obecnie używanie słów kluczowych ma znikome znaczenie w kontekście SEO. Dla algorytmów Google znacznie ważniejszy jest np. wysokiej jakości content na stronie. Warto o tym pamiętać.

Warto też, wybierając własną domenę, niekoniecznie skupiać się na konkretnych frazach, a za to pomyśleć nad unikalną, chwytliwą nazwą strony, która szybko zapadnie internautom w pamięć.