Dobra strona internetowa to taka witryna, która spełnia oczekiwania użytkowników. Jednak żeby użytkownicy mieli okazję ją odwiedzić, musi wyświetlać się wysoko w wynikach wyszukiwania na konkretne słowa kluczowe. Co zrobić, żeby Twoja strona WWW była widoczna w sieci? Jednym z priorytetowych rozwiązań jest pozycjonowanie. Dowiedz się, co to jest i na czym polega. 

Pozycjonowanie – co to jest i na czym polega? 

Pozycjonowania – nazywane często optymalizacją strony lub SEO – to wszystkie działania, które mają na celu poprawić pozycję witryny w organicznych (czyli bezpłatnych) wynikach wyszukiwania. 

Wiadomo, że użytkownicy po wpisaniu frazy w Google wybierają adresy ze szczytu listy. Zazwyczaj z tzw. TOP3. Dlatego, jeśli chcesz zwiększyć ruch na stronie i poprawić sprzedaż, powinieneś powalczyć o jak najlepsze wyniki w rankingach

Działania składające się na pozycjonowanie strony można wykonywać na stronie oraz poza nią. To, co możesz usprawnić w obrębie witryny, nazywamy SEO On-Site. Działania poza stroną to SEO Off-Site. 

Więcej ten temat dowiesz się w dalszej części artykułu. 

Z jakich działań składa się pozycjonowanie strony? 

Większość działań SEO możesz wykonać na stronie internetowej, czyli On-Site. Są to m.in. optymalizacja treści oraz optymalizacja techniczna. Do najważniejszych elementów SEO zalicza się (wskazane przez Google) czynniki takie jak:

  • szybkość wczytywania – im szybciej działa Twoja strona, tym użytkownicy chętniej z niej korzystają, a wyszukiwarka Google lepiej ocenia jej jakość,
  • responsywność – przystosowanie strony WWW do urządzeń z różną szerokością ekranu, oznacza to, że strona działa sprawnie na PC, tabletach i smartfonach, 
  • certyfikat bezpieczeństwa SSL – protokół sieciowy, który zabezpiecza połączenia strony z innymi użytkownikami, chroni przed atakami hakerów i wyciekiem danych,
  • unikanie pełnoekranowych reklam – czyli takich, które utrudniają użytkownikom przeglądanie witryny.  

Jak widzisz, obecnie SEO ściśle wiąże się z doświadczeniami użytkownika korzystającego ze strony. Te doświadczenia nazywamy User Experience (UX). Natomiast połączenie UX i SEO określa coraz popularniejszy termin SXO.

Jednak pozycjonowanie to znacznie bardziej złożony proces, do którego zalicza się także:

  • publikacja wysokiej jakości treści – czyli takie, które są przejrzyste i odpowiadają na najczęściej zadawane pytania Twoich klientów, wyczerpują poruszany temat i zawierają słowa kluczowe związane z danym tematem,
  • linkowanie wewnętrzne – używanie odnośników, które porządkują treści w obrębie strony i pomagają użytkownikom w odnajdowaniu internujących ich materiałów, np. przez dodawanie linków do artykułu o podobnej tematyce,
  • atrakcyjne meta dane – czyli tytuł i opis widoczny w wynikach wyszukiwania, które mają na celu informować o treści na danej podstronie, a jednocześnie zachęcać do odwiedzin i lektury, to ważny elementy, który ma wpływ na ruch na stronie,
  • przyjazne adresy URL – czyli proste, krótkie i informujące o zawartości strony, 
  • wysokiej jakości grafiki – które wzbogacają treść, powinny być także odpowiednio opisane i nie ważyć zbyt dużo, żeby nie spowalniać działania strony,
  • poprawna struktura strony – czyli przyjazna i zrozumiała dla użytkowników,
  • przekierowania – które informują, że poszukiwana treść została przeniesiona pod inny adres.

Zebrała nam się spora lista podstawowych działań. Powyższe dotyczą tylko strony internetowej. Jednak – jak wspomnieliśmy – SEO dotyczy także wdrażania strategii poza witryną, czyli Off-Site.


Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz>> 


Na czym polega pozycjonowanie poza stroną?

Na działania SEO poza stroną internetową składa się nieco mniej punktów. Dotyczą one przede wszystkim zdobywania wartościowych linków ze źródeł zewnętrznych. W słowniku marketingu internetowego nazywa się to – Link Building. 

SEO Off-Site to przede wszystkim:

  • linki zewnętrzne – czyli zdobywanie odsyłaczy do Twojej strony WWW z innych wartościowych witryn,
  • wizytówka Google Moja Firma (Google My Bussines) – aktualizowanie danych w GMB takich jak: adres, godziny otwarcia, oferta itp.,
  • historia i reputacja domeny – dbanie o oba aspekty, które mają wpływ na ocenę danego adresu internetowego. 


Czy pozycjonowanie strony ma znaczenie dla biznesu? 

Pozycjonowanie strony ma kluczowe znacznie dla rozwoju firmy online. To widoczność Twojej marki ma wpływ na jej popularność i powodzenie sprzedażowe. Z SEO korzystają mali przedsiębiorcy, średnie firmy i duże korporacje. 

Odpowiednie pozycjonowanie strony wymaga sporo czasu i umiejętności. Ponadto stale trzeba być na bieżąco z aktualizacjami Google. Dlatego wiele firm zgłasza się do profesjonalistów, czyli agencji marketingowych, które wprowadzają konieczne zmiany na ich witrynach, poprawiając w ten sposób ich rozpoznawalność. 

Działania SEO to długi i złożony proces, który odpowiednio poprowadzony daje trwałe efekty na długi czas. Dlatego nie warto zwlekać i samodzielnie lub z pomocą specjalistów zacząć ulepszać swoją stronę internetową już dziś. W innym wypadku, cóż, trudno dogonić konkurencję.