Działania SEO są nieodłącznym elementem walki o widoczność w sieci. Kluczowym aspektem zmagań z konkurencją są materiały publikowane na stronie internetowej. Optymalizacja treści ma olbrzymi wpływ na rozpoznawalność marki i wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Dowiedz się, jak pisać teksty zgodne z zasadami SEO i przyciągać nimi odbiorców. 

Co to jest SEO? Definicja 

Wypada zacząć od samej definicji terminu SEO, czyli Search Engine Optimization. Po polsku to optymalizacja strony internetowej pod wyszukiwarki. Innymi słowy: to wszelkie działania, które mają sprawić, że Twoja witryna będzie wyświetlać się wysoko w wynikach wyszukiwania

SEO składa się m.in. z optymalizacji technicznej oraz optymalizacji treści. O drugim z tych terminów piszemy w dalszej części tego artykułu w kontekście tworzenia tekstów SEO.

Co to znaczy pisać teksty SEO?

Teksty w Internecie rządzą się nieco innymi prawami niż np. w gazecie. Gdy tworzysz artykuł na stronę internetową lub bloga, musisz brać pod uwagę sposób odbioru treści przez użytkownika internetowego oraz sposób działania wyszukiwarek. 

Jak pisać, aby być chętnie czytanym, a jednocześnie wyświetlać się wysoko w wynikach wyszukiwania? Warto kierować się kilkoma zasadami. Oto one:

  • przed pisaniem zrób solidny research, przejrzyj strony konkurencji, sprawdź najpopularniejsze źródła związane z tematem, o którym będziesz pisał,
  • pisz o tym, co interesuje Twoich czytelników, odpowiadaj na ich najczęstsze pytania,
  • staraj się wyczerpywać poruszany temat, tak aby czytelnik nie musiał szukać informacji pod innym adresem,
  • używaj słów i fraz kluczowych dla poruszanego tematu (znajdziesz je np. w narzędziu Senuto),
  • dbaj o przejrzystość tekstu, stosuj nagłówki (H1, H2, H3), pogrubienia, wypunktowania, 
  • do tekstów dodawaj zdjęcia i infografiki, które wzbogacą publikacje i pomogą zrozumieć treść,
  • pamiętaj o meta danych (tytule i opisie wyświetlanym w wyszukiwarce), niech intryguje czytelników, jednocześnie informując o treści,
  • korzystaj z linków zewnętrznych, które ułatwiają użytkownikom poruszanie się po stronie i odnajdywanie interesujących ich materiałów. 

Działania SEO to dość złożony proces. Już na samym etapie powstawania tekstu trzeba brać pod uwagę wiele elementów. Jeśli czujesz, że to ponad Twoje siły, skontaktuj się z agencją marketingową, która ma w swoich szykach wyszkolonych copywriterów. Potrafią oni pisać teksty na najróżniejsze tematy, jednocześnie trzymając się zasad SEO. 


Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz>> 


Gdzie szukać tematów?

Tematy artykułów powinny być związane z Twoją działalnością. Informować o specyfice Twojej branży i odpowiadać na najczęściej zadawane pytania przez klientów. Pomysłów warto szukać:

  • podczas rozmowy z klientami,
  • na stronach konkurencyjnych firm,
  • na portalach branżowych,
  • w narzędziach typu Senuto lub Semstorm.

Jak znaleźć słowa kluczowe? 

W artykułach powinieneś używać słów kluczowych związanych z poruszanym tematem. Żeby je odnaleźć, skorzystaj z narzędzi do wyszukiwania (Semstrom, Senuto). Przydatna jest również wyszukiwarka Google, która po wpisaniu jednego wyrazu podaje propozycje rozwinięcia frazy. 

Słowa kluczowe pozwalają szybciej odnaleźć Twój artykuł. Jeśli będzie on pozycjonowany na popularne frazy związane z Twoją branżą, istnieje większa szansa, że to właśnie Twój tekst przeczyta użytkownik. 

Jak pisać konkretnie i przejrzyście? 

Internauci zazwyczaj nie czytają całego artykułu, omiatają tekst wzrokiem w poszukiwaniu interesujących ich informacji. Dlatego staraj się pisać konkretnie i przejrzyście. 

  • pisz krótkimi zdaniami,
  • twórz krótkie akapity (max 4-5 zdań),
  • pogrubiaj znaczące zdania i słowa,
  • często korzystaj z nagłówków,
  • stosuj wypunktowania, gdy coś wymieniasz.

Jaki powinien być dobry tytuł?

Dobry tytuł to taki, który jednocześnie informuje i zachęca do lektury. Powinien informować użytkownika o zawartości artykułu, a jednocześnie wzbudzać jego ciekawość. Dlatego w tytułach dobrze sprawdzają się pytania. Np. „Jak promować firmę w sieci?” czy „Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?”. 




Czym są meta dane? 

Meta dane to meta title i meta description, czyli tytuł i opis wyświetlający się w wyszukiwarce. Podobnie jak tytuł artykułu pełni funkcję informacyjną i zachęcającą do lektury. To często od meta danych zależy, czy użytkownik wejdzie na Twoją stronę, czy skorzysta z propozycji konkurencji. 

Linkowanie wewnętrzne – co to takiego?

Warto wspomnieć jeszcze o linkowaniu wewnętrznym. To stosowanie odnośników do innych miejsc w obrębie Twojej strony WWW. Np. pod artykułem umieszczasz link do tekstu o podobnej tematyce. 

Dzięki temu użytkownik dłużej zostaje na Twojej stronie i odnajduje interesujące go treści. Co więcej, linkowanie wewnętrzne pomaga robotom wyszukiwarek sprawniej skanować Twoją stronę. W ten sposób szybciej znajdzie się w wynikach wyszukiwania i będzie łatwiej dostępna dla użytkowników. 

Jak pisać w Internecie? Podsumowanie 

Reasumując, tworząc teksty do Internetu, trzeba brać pod uwagę preferencję użytkownika w sieci. Rozprasza go wiele informacji, dlatego, żeby zwrócić jego uwagę, musisz być konkretny i przebojowy. Informować i zachęcać do interakcji, np. stosując zwroty CTA (czyli Call to Action – nawoływanie do działania – „sprawdź”, „dowiedz się” itp.).

Ponadto trzeba trzymać rękę na pulsie, jeśli chodzi o aktualizacje Google, czyli wytyczne wyszukiwarki. Google faworyzuje teksty wysokiej jakości, spełniające wyżej opisane standardy. Żeby Twoja strona była widoczna, musi być tworzona zgodnie z zasadami SEO.