Domena to niepowtarzalny adres internetowy, który przynależy do konkretnej usługi. Pod tym unikatowym adresem dostępna może być strona WWW, a także np. poczta e-mail. Za tym, by domeny działały poprawnie, stoi specjalny system, zwany DNS – Domain Name System. Dowiedz się, jakie są rodzaje domen. Przeczytaj wskazówki, jaką końcówkę wybrać dla swojej firmy.

Z czego składa się domena?

Domena internetowa zawiera w sobie dwa elementy:

  • nazwę główną,
  • końcówkę, czyli rozszerzenie.

To, jaką nazwę wybierze właściciel strony, zależy już od jego preferencji, oraz tego, czy jest ona wolna. Zwykle wybór pada na nazwę firmy, jej skrót czy frazę związaną z branżą/działalnością danego biznesu. Jeśli masz wątpliwości, dowiedz się więcej o tym, jaką domenę wybrać.

Na wybór końcówki natomiast składają się takie czynniki jak kraj czy zasięg działalności, a także charakter oferowanych usług, o czym więcej będzie w dalszej części artykułu.

Ogólnie na adres strony internetowej składają się poniższe elementy:

  • protokół internetowy, np. https://

  • nazwa główna, np. i-host

  • domena, np. .pl

Niektóre adresy mogą składać się także subdomeny, takimi przykładami są np. https://domeny.i-host.pl czy https://poczta.i-host.pl/.


Domeny WWW - znajdź i zarezerwuj domenę w atrakcyjnej cenie


Jakie są rodzaje domen internetowych?

Domeny najwyższego i drugiego poziomu

Domeny dzielimy na kilka grup. Bazowym podziałem jest podział domen internetowych na:

  • domeny najwyższego poziomu (TLDs – top level domains),
  • domeny drugiego poziomu (SLDs – second level domains).

Następnie domeny najwyższego poziomu dzieli się na:

  • domeny generyczne (gTLDs – generic top-level domains), przy czym w tej grupie wyróżnia się domeny globalne, np. .com; oraz europejskie, np. .eu.,
  • domeny krajowe (ccTLDs – country code top-level domains), np. .pl (Polska), .fr (Francja), .es (Hiszpania).

W tej grupie można wyróżnić również domeny sponsorowane (sTLDs – sponsored top-level domains), które przypisane są jedynie do konkretnych odbiorców. Wśród nich znajdziemy domenę .gov, która dostępna jest wyłącznie dla instytucji rządowych, domenę .ngo przypisaną do organizacji pozarządowych czy .aero dedykowaną branży lotniczej.

Warto wspomnieć, że końcówka najwyższego rzędu eu. zarezerwowana jest nie tylko dla mieszkańców Unii Europejskiej i firm, które mają swoje siedziby na jej terenie, ale także takich krajów jak Islandia, Liechtenstein oraz Norwegia. Jeśli chodzi o domenę .pl, to warto wiedzieć, że jej nadrzędnym rejestratorem jest NASK (Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa).

Domeny drugiego poziomu

Następny podział dotyczy domen drugiego poziomu (SLDs – second-level domains), które dzielimy na:

  • domeny funkcjonalne – np. biz.pl, .info.pl, edu.pl, .media.pl, .sklep.pl, .turystyka.pl, itd.,
  • domeny regionalne – wśród nich znajdują się takie, które zawierają nazwy miejscowości, np. katowice.pl, waw.pl lub regionu np. mazowsze.pl, świętokrzyskie.pl.

Dla kogo domena globalna, a dla kogo krajowa?

Jak już wcześniej zostało wspomniane, zarówno wybór nazwy, jak i rozszerzenia nie może być przypadkowy. I pierwszy, i drugi element powinien wskazywać na zakres działalności. 

Jeśli działasz na terenie kraju, wybierz końcówkę .pl. Gdy działasz lokalnie, rozważ końcówkę regionalną. Jeśli natomiast zamierzasz rozszerzyć biznes w przyszłości, zawczasu pomyśl o rejestracji końcówki globalnej oraz europejskiej. Gdy działasz w konkretnej branży, pomyśl o wyróżniającej końcówce jak .sport czy .agency.

Szukasz domeny i chcesz zapisać się na darmową konsultację? Wypełnij formularz.