Czy wiesz, co jest potrzebne do założenia każdej strony WWW? Wśród najważniejszych elementów wymienia się zazwyczaj projekt witryny, domenę internetową oraz hosting. To właśnie ostatni z wymienionych komponentów sprawia, że użytkownicy mogą wejść na dany portal i korzystać z udostępnionych na nim zasobów. Co oznacza jednak ten tajemniczy termin? Zapoznaj się z naszym przewodnikiem po usługach hostingowych i wybierz rozwiązanie najlepsze dla Twojej firmy. 

Hosting – niezbędny element każdej strony internetowej

Chcesz założyć firmową stronę WWW? W takim razie musisz wiedzieć, że Twoim adresem online jest domena internetowa. To ona wskazuje użytkownikowi określoną lokalizację, której rolę w przypadku sieci pełni tytułowy hosting. Jest to usługa, która umożliwia opublikowanie zarówno witryny czy aplikacji, jak i platformy sprzedażowej. Opiera się na udostępnianiu miejsca na dysku fizycznego serwera, który jest współdzielony przez wielu użytkowników jednocześnie. W obrębie tej przestrzeni przechowywane, udostępniane i aktualizowane są przez 24 godziny na dobę określone zasoby.

Hosting podobnie jak domena jest nieodłącznym elementem obecności w sieci. Gromadzi wszelkie pliki i narzędzia do pracy online oraz pocztę czy platformy WWW. Wszystko to w mniejszym lub większym stopniu udostępniamy internautom. Usługa stanowi wydzieloną część serwera stale połączonego z Internetem. Ten wyjątkowy komputer o dużej mocy obliczeniowej to natomiast fizyczna maszyna, która udostępnia przestrzeń pod określone zasoby pojemności i mocy.  

Zastanawiasz się, jak przebiega hostowanie strony WWW? Poza hostingiem do zaistnienia takiego procesu potrzebne są również domena oraz serwery nazw (DNS). Odbywa się on w następujących krokach:

  • Zakup domeny

Rejestracją unikalnego adresu strony internetowej zajmuje się centralny organ ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) za pośrednictwem wybranego i przede wszystkim akredytowanego rejestratora. Warto pamiętać, że mechanizm ten działa na zasadzie wykupienia co najmniej rocznego abonamentu. Wynika z tego, że nigdy nie otrzymujemy wybranej przez siebie nazwy i rozszerzenia na własność.

  • Konfiguracja serwerów nazw

DNS, czyli serwer nazw domen jest odpowiedzialny za przetwarzanie i zapisywanie danych dotyczących adresów witryn internetowych. Dzięki systemowi przeglądarka wie, z jakim adresem IP musi się połączyć, aby wyświetlić stronę WWW, której domena została wpisana przez użytkownika w pasku.  

  • Wybór hostingu

Samodzielny zakup serwera jest wyjątkowo problematyczny i zdecydowanie nieopłacalny. Stąd też na rynku można znaleźć różnorodne pakiety hostingowe, które oferują część zasobów, pomoc techniczną, określone miejsce na dysku i bardzo często dodatkowe funkcje oraz usługi (np. domena i hosting w jednym pakiecie). Ostateczny wybór zależy więc zazwyczaj od oferty firmy i rozmiarów planowanego serwisu.


Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak >>


Rodzaje hostingów, czyli popularne typy serwerów

Wybór odpowiedniego hostingu, to gwarancja, że strona WWW będzie ładować się szybko i bez problemów. Jest to szczególnie ważne w przypadku e-sklepów, ponieważ dobry serwer powinien wytrzymać nawet duże przeciążenie. Na rynku największą popularnością cieszą się cztery główne rozwiązania:

Hosting współdzielony

Zaczynasz swoją przygodę z e-commerce lub dopiero tworzysz firmową stronę internetową? W takim razie hosting współdzielony może stanowić dla Ciebie najlepsze rozwiązanie. Jego największą zaletą jest niewątpliwie atrakcyjna i przystępna cena – rocznie może wynieść bowiem około 100 zł. Choć jest to w pełni gotowe rozwiązanie, to można przy tym liczyć na pomoc firmy hostingowej. Pamiętaj jednak, że duża liczba klientów na jednym serwerze może prowadzić do przeciążenia, czyli np. wolniejszego ładowania serwisu. Zazwyczaj bowiem wszystkie konta są przypisane do jednego adresu IP. W ramach współdzielonego serwera wyróżnia się hosting zarządzany.   

Serwer dedykowany

Jeśli planujesz dużą inwestycję, oczekujesz zaawansowanych rozwiązań i masz większe wymagania, to wybierz serwer dedykowany. Zgodnie z nazwą możesz dopasować go bowiem do własnych potrzeb i korzystać z niego niezależnie od innych użytkowników. Wybierając tę opcję, otrzymujesz indywidualny serwer fizyczny. Taki typ hostingu stanowi gwarancję bezpieczeństwa, niezależności, wydajności i zaawansowanej kontroli nad stroną. Wszystkie wspomniane zalety wpływają na cenę – roczny koszt może wynieść nawet ok. 2000 zł.     

VPS – Virtual Private Server

Jeśli nie możesz zdecydować się pomiędzy hostingiem dedykowanym a współdzielonym, to dobrym wyborem może okazać się Virtual Private Server. To rozwiązanie pośrednie, które z jednej strony gwarantuje dużą swobodę (możesz samodzielnie konfigurować i administrować serwer), ale z drugiej w przypadku awarii może prowadzić do przeniesienia danych. W tym przypadku hosting stanowi wydzieloną część serwera, z której tworzona jest jednak odrębna maszyna wirtualna. Gwarantuje ona osobny adres IP i zdecydowanie lepsze działanie. Cena za taką usługę waha się od 1000 do 1500 zł rocznie.  

Cloud Serwer

Serwer w chmurze stanowi alternatywę dla tradycyjnych rozwiązań i jest wyjątkowo odporny na awarie. Bezpieczeństwo w tym zakresie, duża elastyczność i zaawansowane możliwości konfiguracji to najważniejsze zalety opcji Cloud Serwer. Poza tym hosting ten wymaga specjalistycznej wiedzy niezbędnej do zarządzania czy konfiguracji usługi. Jest to nowoczesna opcja i obecnie wyjątkowo modna. Wysoka jakość idzie w tym przypadku w parze z wysoką ceną – musimy liczyć się bowiem z rocznym wydatkiem w wysokości ok. 2000 zł.

Jeśli Twojej firmie zależy na utrzymaniu ciągłości działania firmowej strony, to możesz powierzyć ten obowiązek specjalistom z agencji marketingowej

rodzaje hostingu

Jak wybrać najlepszy hosting dla firmowej strony WWW?

Jedną z najważniejszych kwestii przy wyborze odpowiedniego hostingu jest jego rodzaj. Warto jednak pamiętać, że parametry poszczególnych serwerów mogą różnić się w zależności od usługodawcy. Czym warto się więc kierować podczas porównywania poszczególnych ofert? Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na:

  • Potrzeby firmowej witryny: uptime (czas bezawaryjnego działania serwera/gwarantowana dostępność usługi), pojemność (ilość miejsca na dysku), dostępne technologie, transfer (ilość danych pobieranych przez użytkownika podczas przeglądania strony), przekroczenia limitów, procesy PHP, stan techniczny, szybkość i przepustowość łącza, bezpieczeństwo.    
  • Konieczne funkcje czy dodatki: automatyczne backupy (kopie bezpieczeństwa danych), zgodność z RODO, poczta e-mail, filtry antyspamowe i antywirusowe, okres próbny, wsparcie techniczne, limity nakładane na użytkowników, instalator aplikacji, zapora WAF.

Poza tym przy wyborze właściwej opcji warto zwrócić uwagę na opinie klientów oraz cenę. Warto rozważyć zarówno darmowy, jak i płatny hosting. Dodatkowo powinniśmy zadbać o otrzymanie dodatkowych gwarancji od usługodawcy. Nie zapominaj, że pakiet powinien obejmować nie tylko część serwera, ale również pomoc techniczną, odpowiednie dodatki i ogólną jakość. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o dostępnych rozwiązaniach, to poznaj wady i zalety popularnych rodzajów hostingu.