Chcesz stworzyć stronę WWW dla swojej firmy? Jednym z najważniejszych elementów każdej witryny tuż obok hostingu jest domena internetowa. Jej wybór nie może być przypadkowy. Unikalny, dobry i krótki adres może wpłynąć na sukces Twojego biznesu. Pozwoli marce spójnie prezentować się w sieci i wyróżniać na tle konkurencji. Sprawdź, jak wygląda i ile kosztuje rejestracja domeny. Dowiedz się, od czego zależy jej cena i czy warto zakupić ją na rynku wtórnym.   

Domena internetowa – najważniejsze cechy

Niezbędnym elementem do stworzenia firmowej strony WWW oraz udostępnienia jej użytkownikom sieci jest domena internetowa. Na unikalny adres witryny składa się nazwa główna i rozszerzenie. Pierwszy z elementów to w większości przypadków po prostu nazwa firmy, usługi, produktu czy też inne hasło związane z konkretną branżą. Drugi komponent informuje o cechach danej platformy – końcówki mogą sugerować rodzaj i przeznaczenie witryny (.gov.pl czy .edu.pl) oraz język treści czy kraj rejestracji (.pl czy .com).

Jaka powinna być idealna domena dla firm? Przede wszystkim musi zostać odpowiednio przemyślana. Najlepiej, gdyby znajdowała się w niej nazwa przedsiębiorstwa. Niestety nie zawsze wybrany adres jest wciąż dostępny do rejestracji. Jeśli chcesz zwiększyć widoczność swojej marki w sieci, ułatwić internautom wyszukiwanie strony WWW oraz uzupełnić działania SEO, to Twoja domena musi być:

  • prosta (łatwa do zapamiętania i zapisania),
  • krótka,
  • przyjazna dla wyszukiwarek,
  • związana z marką,
  • bezpieczna.

Domeny WWW - znajdź i zarezerwuj domenę w atrakcyjnej cenie


Jak zarejestrować domenę?

Wiesz już, jak wybrać dobrą domenę. Gotowy i unikalny adres strony należy jeszcze zarejestrować. Zajmuje się tym centralny organ: ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) za pośrednictwem akredytowanego rejestratora. Możesz wybierać spośród wielu firm zajmujących się tego rodzaju działalnością w sieci. Sama rejestracja działa na zasadzie wykupionego abonamentu, którego najmniejszy cykl to 12 miesięcy.

Wybraną przez siebie nazwę i rozszerzenie można kupić na rok, dwa i dłużej. Należy jednak pamiętać, że nigdy nie otrzymujemy domeny na własność. Jest ona bowiem bardziej usługą niż produktem. Ponieważ jednorazowa rejestracja nie wystarcza, to należy o wybrany adres strony cały czas dbać. Wyłączność gwarantuje regularne przedłużanie umowy. W przeciwnym razie można stracić dostęp do własnej witryny. Jeśli Twojej firmie zależy na utrzymaniu ciągłości, to możesz powierzyć ten obowiązek specjalistom z 5starWeb.  

Chcesz dodatkowo zabezpieczyć swoją domenę? Możesz zdecydować się na rejestrację nazwy jako znaku towarowego. Krok ten umożliwia pozyskanie prawa do użytkowania jej na określonym terenie przez 10 lat. Możliwe jest również przedłużenie tego okresu w przyszłości. Wspomniane działanie należy zrealizować za pośrednictwem Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej.  

Rejestracja domeny – ile to kosztuje?

Na rynku możemy znaleźć wielu rejestratorów domen, którzy oferują zróżnicowane warunki. Część usługodawców może stosować ukryte opłaty, przez co finalnie cena za unikalny adres strony WWW może znacznie wzrosnąć. Warto więc szczególną uwagę zwrócić na zawarte w ofercie warunki współpracy oraz przejrzystą politykę opłat. Przy wyborze nie skupiajmy się na cenach za pierwszy rok abonamentu, ale sprawdźmy koszt jego odnowienia. Ciekawą opcją są firmy oferujące w ramach swojej usługi również serwer hostingowy.  

Od czego zależy cena domeny? Do najważniejszych czynników należą:

  • Wybrane rozszerzenie – zwykle koszt domeny krajowej będzie niższy niż globalnej. Ponadto najdroższe są końcówki najwyższego poziomu. Wynika to z zasięgu danej nazwy i jej rozpoznawalności.
  • Firma rejestrująca domenę – różni usługodawcy mogą, jak już zostało wspomniane, oferować różne cenniki swoich usług. Warto wziąć więc również pod uwagę koszty pozakupowe.  
  • Okres rejestracji – zazwyczaj im dłuższy abonament, tym bardziej atrakcyjna cena. Pamiętajmy, że każdy kolejny cykl może okazać się droższy od poprzedniego.  

Okazuje się również że sprzedaż domeny może być nie lada interesem. Długość adresu i jego komercyjne zastosowanie może bowiem wpłynąć na ostateczną cenę. Okazuje się, że im krótsza nazwa, tym lepiej. Choć oficjalnie nie pojawiła się informacja o sprzedaży, to za najdroższą domenę w Polsce uchodzi Play.pl (choć dokładna kwota nie jest znana, to mówi się nawet o kilku milionach złotych[1]).

Czy warto kupić domenę na rynku wtórnym?  

Pozostaje nam jeszcze poszukanie odpowiedzi na pytanie: co jeśli wybrana przez nas domena jest już zajęta. W takiej sytuacji możemy:

  1. Zmienić nazwę domeny – zamiast nazwy firmy można wykorzystać frazy kojarzące się z konkretną branżą, usługą, lokalizacją i Twoją działalnością.
  2. Wybrać inne rozszerzenie – w miejsce zajętej końcówki możemy wprowadzić inne rozszerzenia krajowe, globalne, regionalne czy nawet branżowe.
  3. Dobrać znaki szczególne – choć lepiej unikać w nazwach cyfr oraz dodatkowych znaków np. myślników czy polskich liter, to czasami może okazać się to nieodzowne. Nadal należy jednak pamiętać, że adres powinien być krótki i łatwy do zapamiętania.
  4. Zamówić opcję na domenę – rozwiązanie dla cierpliwych. W momencie utraty praw do adresu przez właściciela otrzymujemy pierwszeństwo jego przejęcia.

Innym popularnym rozwiązaniem jest również zakup domeny na rynku wtórnym. Jeśli zdecydujemy się na taki krok, to powinniśmy sprawdzić historię wybranego adresu oraz profil linkowy. W niektórych przypadkach może się bowiem okazać, że domena ma „złą reputację”. To zaś może znacząco wpłynąć na widoczność strony WWW w sieci oraz na podejmowane działania SEO.

Wykupienie domeny nie jest trudnym zadaniem, ponieważ wiele atrakcyjnych ofert można znaleźć bardzo łatwo w sieci. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o domenie, to wypełnij formularz. Pamiętaj jednak, że strona internetowa jest wizytówką Twojego biznesu, a dobry adres wpływa na jej widoczność.

[1] https://widoczni.com/blog/10-najdrozszych-domen-w-polsce/