Obecnie każda firma, która chce się rozwijać, powinna posiadać własną stronę internetową. Obok adresu na mapie Google oraz mediów społecznościowych jest to bowiem jeden z najważniejszych sposobów na komunikowanie się z odbiorcami i potencjalnymi klientami. Jednakże własna platforma stanowi dodatkowy koszt dla każdego biznesu. Przeczytaj i sprawdź, ile kosztuje witryna WWW oraz dowiedz się, od czego zależy jej cena.

Od czego zależy cena strony internetowej?

Tworzenie stron WWW niezależnie od wybranej platformy bardzo trudno dokładnie wycenić. Bez względu na to, coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na taką inwestycję – w 2020 roku aż 71,3% firm w Polsce posiadało własne witryny[1]. Kłopot z oszacowaniem kosztów wynika z faktu, że każdy portal ma unikalny charakter oraz cel. Zastanawiasz się, ile pieniędzy należy przeznaczyć na zupełnie nowy projekt? W tej sytuacji wiele zależy od liczby elementów, które mają się znaleźć w serwisie oraz dodatkowych opcji, na które się zdecydujesz.

W dużym uproszczeniu cena internetowego portalu zależy od podstron, animacji, objętości treści czy wykonawcy. Najprostsze witryny tzw. one-page generują, co dość oczywiste najmniejsze koszty. Ponieważ nie zawierają żadnych podstron, to wydatek może mieścić się w granicach od 40 do 700 zł wzwyż. Należy jednak pamiętać, że najniższa wartość wiąże się z samodzielnym postawieniem strony w kreatorze. Ponadto powstałe za taką stawkę serwisy nie są unikatowe, brakuje im wielu funkcjonalności i łatwo giną wśród podobnych stron internetowych.

Przystosowane do wyświetlania na mobilnych urządzeniach bardziej rozbudowane witryny z kilkoma podstronami i systemem CMS (umożliwiającym samodzielną edycję zawartości) to zazwyczaj wydatek od 1000 do 3000 złotych. W większości przypadków ostateczna cena jest zdecydowanie wyższa niż wspomniana dolna granica. Dla przedsiębiorstw to dużo lepsza opcja, która gwarantuje możliwość bezpłatnej aktualizacji.      

Nie bez przyczyny najwięcej zapłacimy za strony nowoczesne, atrakcyjne i profesjonalne. Wydatek przekraczający sumę kilku tysięcy złotych gwarantuje witrynę dopasowaną do Twoich oczekiwań, przygotowaną zgodnie z zasadami User Experience oraz zoptymalizowaną pod kątem wyszukiwarek. Ceny od 3000 złotych w górę to najdroższa inwestycja, która zapewnia zgodność z wytycznymi klienta oraz parametrami SEO. W tej kategorii trudno mówić o górnej granicy, jeśli chodzi o wycenę portalu.

koszt strony WWW

Jak widzisz wielkość strony oraz wykorzystana technologia mają ogromny wpływ na cenę strony internetowej. Należy jednak pamiętać, że samo zaprojektowanie witryny, to nie wszystko. Aby firmowa platforma odpowiednio działała oraz spełniała swoją funkcję, to należy ponieść również kolejne wydatki. Wśród dodatkowych kosztów związanych z budową i prowadzeniem strony wyróżniamy:

  • Hosting –  miejsce na serwerze, który działa bez przerwy – 24/7. Tak, aby Twoja strona była dostępna dla użytkowników o każdej porze dnia i nocy.
  • Domena internetowa – unikalny adres każdej platformy online. Obok hostingu i projektu stanowi najważniejszy element dla dalszej działalności portalu WWW. Składa się z dwóch podstawowych części: nazwy głównej oraz rozszerzenia.   
  • Certyfikat SSL – gwarant bezpieczeństwa strony internetowej. Zapewnia wyszukiwarkę oraz klientów o poufności informacji i zabezpiecza internautów przed wyciekiem danych. Wpływa ponadto na pozycję witryny w Google.
  • Pozycjonowanie strony WWW – budowanie widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania zgodnie z zasadami SEO. Obejmuje optymalizację techniczną strony oraz dostosowanie treści pod wymagania algorytmów Google.
  • Prowadzenie strony zgodnie z UX –  budowanie witryn internetowych zorientowanych na użytkownika. Przyjazny i dobry UX gwarantuje łatwość obsługi, czytelność, intuicyjność, atrakcyjność, szybkość ładowania i dostępność na każdym urządzeniu.
  • Responsywność – technologia RWD sprawia, że wygląd i układ strony WWW są dostosowywane do wielkości wyświetlacza. Dzięki temu witryny mogą być bez problemu wyświetlane zarówno na komputerach stacjonarnych oraz laptopach, jak i na urządzeniach mobilnych.


Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak >>


Cena strony internetowej a wykonawca

Przyjazna dla użytkownika, zgodna z panującymi trendami oraz zawierająca aktualne i wartościowe treści – tylko taka strona internetowa może przynieść sukces Twojej firmie w sieci. Dlatego też decyzja, komu zlecisz wykonanie swojej witryny, może mieć ogromne znaczenie nie tylko pod względem kosztów, ale również rozwoju platformy w przyszłości. Możemy w tym celu skorzystać z trzech popularnych opcji:

1. Darmowe kreatory stron

Chociaż wyjątkowo łatwo skusić się na opcję darmowej strony internetowej, to należy pamiętać, że bezpłatne generatory wiążą się z licznymi ograniczeniami. Zazwyczaj oferują gotowe szablony i banki zdjęć, a za dodatkowe funkcjonalności takie jak np. dodatki SEO czy większa liczba podstron należy już zapłacić. Średnia cena rozszerzonej usługi waha się w przedziale od ok. 40 do 250 zł. Jednakże nawet wersja płatna nie gwarantuje wysokiej jakości usługi.

W większości przypadków samodzielne stworzenie witryny w kreatorze nie jest polecane dla biznesu – dużo lepiej opcja ta sprawdza się w przypadku blogów. Jeśli wiążesz swoją przyszłość z działalnością w sieci, to za jakiś czas darmowa platforma może okazać się niewystarczająca. 

2. Pomoc freelancera

Jeżeli Twojej firmie zależy na rozbudowanej witrynie WWW, to skorzystanie z usług freelancera może okazać się doskonałą opcją. Tym bardziej że jest to zazwyczaj dużo tańsze rozwiązanie niż podjęcie współpracy z profesjonalną agencją. Oczywiście w przypadku samodzielnych programistów wycena ma bardzo indywidualny charakter i zwykle zależy od stopnia zaawansowania strony internetowej. Najprostszy projekt to koszt w granicach ok. 800-1000 zł.

Postaw na współpracę z freelancerem, jeśli nie chcesz wiązać się z jednym wykonawcą na dłużej i cenisz sobie dużą elastyczność. Rozwiązanie ma wiele innych zalet: dopasowany do oczekiwań projekt czy też pomoc specjalisty przez cały okres tworzenia strony. 

3. Współpraca z agencją interaktywną  

Oczekujesz długoterminowej współpracy, która poza stworzeniem strony obejmie również jej obsługę? Jeśli tak, to skorzystaj z usług agencji marketingowej. Nad zaprojektowaniem atrakcyjnej i funkcjonalnej witryny będzie w takim przypadku czuwał sztab specjalistów. Ponadto opcja ta gwarantuje zgodność z najnowszymi trendami, określoną jakość i bezpieczeństwo.

Profesjonalna agencja gwarantuje: ofertę dopasowaną do potrzeb firmy, nowoczesny wygląd strony WWW oraz oszczędność czasu i kosztów. W tym przypadku warto skorzystać z oferty 5starweb. Cena za indywidualny projekt zaczyna się już od 227 złotych miesięcznie. Decydując się na to rozwiązanie, otrzymujesz pewność wzrostu pozycji witryny w wyszukiwarce, rozwoju biznesu w sieci oraz pozyskania nowych klientów.


Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak >>


Na rynku dostępne są również platformy oparte o CMS oraz o model SaaS. Jak widzisz, stronę internetową można postawić na wiele różnych sposobów. Najwięcej zależy jednak od tego, ile zamierzamy na ten cel przeznaczyć. Warto przy tym pamiętać, że witryna może okazać się pierwszym punktem styku klienta z firmą.  

Źródła: 

[1] Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2020 r.