Platformy e-commerce to narzędzia, które pomagają sprzedawać produkty i usługi online. Na rynku dostępnych jest wiele systemów sprzedaży. Wybór odpowiedniego rozwiązania przyprawia cię o ból głowy? Sprawdź nasze zestawienie platform sprzedażowych i poznaj plusy i minusy korzystania z każdej z nich.
WooCommerce
WooCommerce to wtyczka umożliwiająca stworzenie sklepu internetowego dla stron zbudowanych na WordPressie. Została uruchomiona w 2011 roku i od tamtej pory stała się jednym z najpopularniejszych rozwiązań e-commerce na rynku.
Polecana jest dla osób, które mają już stronę na WordPressie i myślą o sprzedaży swoich produktów a także dla przedsiębiorców, którym zależy na łatwej obsłudze, intuicyjności i łatwości konfiguracji sklepu pod kątem pozycjonowania.
Plusy:
- możliwość dodania sklepu do swojej witryny e-commerce w kilka minut,
- możliwość zarządzania sklepem i zamówieniami z poziomu komputera i aplikacji mobilnej,
- możliwość sprzedaży produktów fizycznych i cyfrowych,
- możliwość edycji elementów strony w taki sposób, aby były przyjazne dla pozycjonowania,
- intuicyjne zarządzanie sklepem,
- bezpieczne płatności,
- wiele funkcji, które ułatwiają prowadzenie sprzedaży online,
- dodatkowe funkcje, które pozwalają na promocję sklepu.
Minusy:
- część funkcjonalności zależy od wdrożenia systemu, dlatego wiele z nich może być dostępnych lub nie w zależności od tego, czy osoba wdrażająca sklep je wprowadziła,
- brak dostępu do pomocy technicznej w przypadku samodzielnego założenia sklepu,
- bardziej zaawansowane funkcje są dodatkowo płatne,
- zarządzanie rozbudowanym sklepem za pomocą tej platformy jest utrudnione,
- wtyczki i dodatki do sklepu pochodzą od różnych twórców, dlatego należy za każdym razem weryfikować, czy dane rozwiązanie będzie kompatybilne ze stroną.
PrestaShop
PrestaShop to jedna z najpopularniejszych platform e-commerce dostępnych w systemie Open Source. Została założona w 2007 roku. Polecana jest dla średnich i dużych sklepów internetowych. Umożliwia również stworzenie tradycyjnej witryny.
Aby zacząć korzystać z PrestaShop, musisz wykupić hosting i zainstalować system na serwerze. Możesz też skorzystać z usług agencji, która zajmuje się tworzeniem sklepów na tej platformie.
Plusy:
- możliwość prowadzenia sklepu w różnych językach i przyjmowania płatności w różnych walutach,
- ponad 600 funkcji i 5000 gotowych szablonów,
- możliwość tworzenia indywidualnych projektów graficznych,
- możliwość zarządzania zamówieniami z Facebooka,
- możliwość wdrożenia bloga,
- możliwość sprzedaży produktów fizycznych i cyfrowych,
- znaczną część zmian można wdrożyć samodzielnie, bez konieczności korzystania z usług programisty,
- przy odpowiednio zoptymalizowanym sklepie platforma może spełniać oczekiwania nawet dużych sprzedawców.
Minusy:
- liczne płatne rozszerzenia,
- wprowadzanie poprawek do sklepu wymaga wiedzy programistycznej,
- niezbędna jest częsta aktualizacja sklepu, która wymaga wiedzy z zakresu programowania.
Shoper
Platforma e-commerce Shoper oferuje możliwość stworzenia sklepu internetowego dla różnych branż. Sprawdzi się zarówno w małych, jak i średnich sklepach internetowych.
Jeśli chcesz założyć sklep internetowy, ale nie jesteś pewny, jaką platformę wybrać, możesz skorzystać z 14-dniowej darmowej wersji próbnej serwisu.
Plusy:
- możliwość skorzystania z darmowej, 14-dniowej wersji próbnej,
- bezpłatne wsparcie techniczne,
- projekt graficzny dostępny w cenie oprogramowania,
- możliwość zarządzania sklepem na komputerze, tablecie i smartfonie,
- możliwość szybkiego eksportu oferty sklepu do pliku XML,
- możliwość podpięcia własnej domeny,
- codzienne kopie zapasowe danych,
- hosting i serwer wliczony w cenę sklepu,
- wszystkie podstawowe funkcje można łatwo wdrożyć bez specjalistycznej wiedzy,
- dostęp do wielu szablonów, które są dopasowane do różnych branż i grup produktów,
- liczne integracje, które ułatwią obsługę i realizację zamówień,
- wiele wbudowanych funkcji, które umożliwiają dostosowanie sklepu do wymagań pozycjonowania.
Minusy:
- brak dostępu do kodu źródłowego w przypadku większości pakietów, nie ma możliwości edytowania logiki skryptu, co znacznie utrudnia działania SEO,
- brak dostępu do pliku htaccess uniemożliwia wstawianie przekierowań, co może okazać się sporym utrudnieniem,
- optymalizacja strony wymaga co najmniej podstawowej wiedzy z zakresu programowania i pozycjonowania.
Magento
Magento to otwarte oprogramowanie przeznaczone do tworzenia sklepów internetowych. Dostępne jest w trzech wersjach, także w wersji bezpłatnej.
Możliwości oprogramowania są prawie nieograniczone, jednak wymagają odpowiedniej wiedzy i umiejętności lub skorzystania z usług programisty.
Plusy:
- dostępność w trzech wersjach, z których jedna jest bezpłatna - dzięki temu każdy może zdecydować się na rozwiązanie adekwatne do swoich potrzeb,
- możliwość wdrożenia opcji multistore, która pozwala stworzyć wiele platform e-commerce w jednym miejscu,
- nieograniczony dostęp do kodu powoduje, że można go dowolnie modyfikować, dzięki czemu pozycjonowanie sklepu wymaga mniejszych nakładów finansowych, niż w przypadku platform typu SaaS.
Minusy:
- trudna konfiguracja,
- konieczność posiadania umiejętności programistycznych lub zatrudnienia programisty, aby rozpocząć sprzedaż online,
- liczba dostępnych funkcji do zarządzania sklepem może okazać się zbyt przytłaczająca dla osoby początkującej,
- brak wsparcia technicznego.
SkyShop
SkyShop to jedna z wielu platform e-commerce, która umożliwia szybkie założenie sklepu internetowego. To idealne rozwiązanie dla osób, które nie mają żadnej wiedzy programistycznej, ale chciałyby zacząć sprzedawać swoje produkty online.
Plusy:
- brak zobowiązującej umowy, dzięki czemu można zrezygnować z platformy w każdej chwili,
- darmowy 14-dniowy okres próobny,
- dostęp do wielu szablonów i możliwość ich edycji,
- możliwość założenia sklepu bez konieczności posiadania wiedzy programistycznej,
- nieskomplikowana konfiguracja płatności i kwestii logistycznych,
- gotowe integracje z hurtowniami,
- automatyczna integracja z platformami: Allegro, eBay, Ceneo i Facebook.
Minusy:
- brak dostępu do kodu źródłowego,
- mimo dużej ilości opcji, osoby szczególnie wymagające mogą nie być zadowolone,
- wiele ograniczeń wynikających z modelu SaaS, trudno w oparciu o to oprogramowanie przygotować rozbudowany e-commerce,
- kosztowne usługi dodatkowe (np. indywidualny projekt graficzny).