Strona internetowa jest niezbędnym elementem każdego przedsiębiorstwa, które chce zdobywać klientów i odnosić sukcesy. Powinna zatem sprawnie działać, być funkcjonalna, odpowiednio zoptymalizowana i przyjazna zarówno dla użytkowników, jak i dla wyszukiwarek. Myślisz o stworzeniu firmowej strony WWW i zastanawiasz się, jakie rozwiązanie wybrać? Poznaj wady i zalety każdego z nich.

Kreatory stron WWW

Kreatory stron internetowych to programy komputerowe, za pomocą których można samodzielnie stworzyć własną witrynę bez znajomości HTML, CSS lub innych języków programowania czy zasad projektowania stron. Z ich obsługą poradzi więc sobie tak naprawdę każdy. Działają na zasadzie drag&drop (przeciągnij i upuść) bądź wyboru dostępnych opcji z rozwijanej listy elementów. Wystarczy wybrać kolor tła, projekt graficzny, elementy, które ma zawierać strona, a następnie dodać własny content.

Kreatory są łatwe w obsłudze i pozwalają zaoszczędzić czas i pieniądze. Dzięki nim można stworzyć własną stronę w krótkim czasie zupełnie za darmo. Należy jednak pamiętać, że mamy wówczas bardzo małe możliwości i wiele ograniczeń. Za dodatkowe opcje trzeba zawsze zapłacić. Kreatory oferują różne pakiety – wraz ze wzrostem ceny za dany pakiet wzrasta też liczba dodatków i funkcjonalności, takich jak liczba szablonów, kolorów, podstron czy też dodatków SEO. Średnia cena stworzenia strony za pomocą kreatora waha się w przedziale od ok. 40 do 250 zł. Usługa zawsze obejmuje nie tylko projekt strony, ale też od razu domenę i hosting.

Niski budżet wiąże się z ograniczonymi możliwościami. Nawet w wersji płatnej nie ma co liczyć na wysoką jakość usługi. Nie mamy tutaj gwarancji bezawaryjnego działania strony, ograniczone są parametry hostingu, przez co czasem witryna może być mniej sprawna i działać wolniej. Minusem jest też brak pełnej swobody w tworzeniu strony i ingerencji w jej układ, wygląd graficzny itd. Nie można jej też swobodnie edytować i stopniowo rozbudowywać, a także prowadzić niektórych działań optymalizacyjnych ze względu na brak dostępu do kodu strony. Kreatory stron WWW będą więc dobrym rozwiązaniem wyłącznie dla osób, które nie mają dużych wymagań, nie potrzebują zaawansowanej witryny i mają czas na jej samodzielną obsługę.

Współpraca z freelancerem lub profesjonalną agencją 

Jeśli potrzebujesz jednak bardziej zaawansowanej witryny i nie chcesz, by wiązały Cię żadne ograniczenia, najlepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z pomocy freelancera lub agencji marketingowej. Minusem jest tutaj oczywiście znacznie wyższa kwota, którą należy przeznaczyć na stworzenie strony. Cena ta jednak przekłada się (a przynajmniej powinna) na jakość świadczonych usług. Nawiązując taką współpracę, można stworzyć stronę WWW na miarę swoich potrzeb.

Jaki jest koszt strony u freelancera? Tak naprawdę, cena jest tutaj kwestią bardzo indywidualną i zależy od stopnia zaawansowania witryny. Najprostsza strona może kosztować już ok. 800-1000 zł. Większy wydatek także będzie się opłacał, gdyż specjalista stworzy witrynę, która będzie spersonalizowana, profesjonalna i o wiele lepiej zoptymalizowana pod wyszukiwarki internetowe. Trzeba mieć jednak na uwadze, że ostateczny koszt będzie znacznie wyższy. Wszystko przez to, że dodatkowo będziesz musiał zadbać o grafiki, hosting, domenę, aktualizację i pozycjonowanie, co wymaga zaangażowania dodatkowych osób.

Nawiązanie współpracy z profesjonalną agencją rozwiązuje ten problem. Specjaliści zajmą się bowiem nie tylko budową strony, ale także jej obsługą i pozycjonowaniem. Taka kompleksowa usługa sprawia więc, że strona internetowa jest na bieżąco aktualizowana i optymalizowana. Oczywiście masz tu możliwość wyboru określonego pakietu, który najbardziej Cię interesuje i spełnia Twoje oczekiwania. Najbardziej zadowolone ze współpracy z agencją będą osoby, które myślą o swoim biznesie przyszłościowo, chcą się rozwijać i stopniowo rozbudowywać i udoskonalać swoją firmową stronę, co jest konieczne do osiągnięcia sukcesu.

Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak >>

Platformy oparte o CMS lub model SaaS

CMS (ang. Content Management System) to system zarządzania treścią, który daje możliwość łatwego zarządzania zawartością witryny. Pozwala też stworzyć stronę internetową. Platformy oparte na CMS mogą być dobrą opcją dla osób, które chcą samodzielnie modyfikować wygląd strony i bez problemu edytować treści podstron. Mają bardzo intuicyjną obsługę i umożliwiają szybką i łatwą pracę z treściami. Ich plusem jest także dostępność dużej ilości wtyczek do zainstalowania, które rozbudowują stronę o nowe funkcjonalności oraz możliwość wyposażenia witryny w dodatkowe funkcje. 

Cena jest tu uzależniona od wielu czynników. Może wynosić kilkaset złotych bądź kilka lub kilkanaście tysięcy złotych. Trzeba pamiętać, że za zaawansowane funkcje znowu musimy tutaj dopłacić, a dodatkowo także za hosting i domenę. Obsługą takiej strony musisz zająć się samodzielnie lub zlecić ją podwykonawcom.

Saas (ang. Software as a Service), czyli ,,oprogramowanie jako usługa’’ to model udostępniania oprogramowania w chmurze, w którym dostawca utrzymuje stronę, zapewnia wsparcie techniczne i automatyczną aktualizację oprogramowania, a wszystko to w ramach miesięcznego abonamentu. Cena nie jest zbyt wysoka, wynosi bowiem mniej więcej 400 zł miesięcznie. 

Rozwiązanie to sprawdzi się w przypadku osób, które chcą szybko stworzyć swoją stronę, ale mają ograniczony budżet. Gotowe szablony i szybka konfiguracja sprawiają, że witryna może być gotowa nawet w kilka minut. Oprogramowania SaaS są łatwe w obsłudze i nie wymagają posiadania zaawansowanej wiedzy technicznej. Wadą modelu są ponownie pewne ograniczenia, dotyczące liczby funkcji, a także rozwoju witryny oraz jej wydajności.

Jak więc widać, wybór rozwiązania zależy od indywidualnych preferencji. Zawsze należy najpierw przeanalizować swoje potrzeby, wymagania i cele biznesowe. Każda opcja ma swoje wady i zalety, warto je na spokojnie rozważyć i zastanowić się, co jest najważniejsze dla nas i naszego biznesu.