Przed rozpoczęciem promocji firmy w Internecie przedsiębiorcy zastanawiają się, jaką domenę wybrać dla strony firmowej i czy rodzaj domeny będzie miał wpływ na widoczność witryny w wynikach wyszukiwania. O domenach krajowych i funkcjonalnych przeczytasz w tym artykule. 

Z czego składa się domena?

Domena strony internetowej to nazwa i rozszerzenie. 

Nazwa domeny to zazwyczaj nazwa firmy lub branży, w której działasz, np. „mojafirma.pl”, „fryzjer.net”, czy „laptopy.org”. Ważne, żeby nazwa domeny Twojej firmy była łatwa do zapamiętania i kojarzyła się z Twoją działalnością. 

Rozszerzenie domeny to końcówka adresu internetowego. W przypadku polskiego Internetu jest to zazwyczaj „.pl”. Jeśli to rozwiązanie jest zajęte, możesz pokusić się o dobór innego rozszerzenia, np. „.com”, „.org”, „.eu” i wielu, wielu innych. 

Czym są domeny krajowe? 

Domeny krajowe to domeny z rozszerzeniami, które sugerują związek z konkretnym krajem. Końcówka „.pl” informuje użytkownika, że ma do czynienia ze stroną internetową firmy, która działa w Polsce. Jeśli prowadzisz swój biznes tylko w naszym kraju, powinieneś wybrać rozszerzenie „.pl”. 

Analogicznie wygląda sytuacja, gdy prowadzisz działalność w innym kraju. Oto kilka bliskich nam przykładów: „.cz” to Czechy, „.uk” to Wielka Brytania, „.de” to Niemcy. 

Jeśli Twoja firma działa w całej Unii Europejskiej najodpowiedniejszym wyborem będzie rozszerzenie „.eu”. 

Natomiast jeśli zamierasz działać na naprawdę szeroką skalę, czyli międzynarodowo, wybierz domenę z końcówką „.com”. 

Przy wyborze rozszerzenia pamiętaj, że walka o miejsce w organicznych wynikach wyszukiwania na dużym obszarze jest trudniejsza. Mówiąc inaczej, trudniej konkurować ze stronami z całego świata (rozszerzenie „.com”), niż firmami z jednego kraju lub mniejszego regionu. Dlatego na domenę „.com” decydują się przede wszystkim duże globalne marki. 

Alternatywą dla lokalny przedsiębiorców jest wybór końcówek związanych z konkretnym miastem lub województwem, np. „.waw.pl” – Warszawa, „.bydgoszcz.pl„ – Bydgoszcz”, „.mazury.pl” – Mazury, czy „.malopolska.pl” – Małopolska. Wówczas rozszerzenie podkreśla, że Twoja działalność skupia się na konkretnym regionie kraju. 


Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak>>


Czym są domeny funkcjonalne? 

Domeny funkcjonalne informują przede wszystkim o tym, jakiego obszaru tematycznego lub jakiej branży dotyczą treści publikowane pod tym adresem

Mowa tutaj o domenach najwyższego stopnia, które określają typ strony, czyli np. rozszerzenie „.edu” sugeruje, że mamy do czynienia z witryną poświęconą edukacji i oświacie, „.info” to serwis informacyjny, „.gov” to strona rządowa.

Relatywnie od niedawna dostępne są również końcówki, mówiące o tym, czym zajmuje się dana firma, np. „.cafe” to kawiarnia lub sklep z kawą, „.auto” to salon samochodowy lub warsztat, a „.art” to instytucja lub firma związana ze sztuką. 

Zdarza się, że domeny funkcjonalne łączone są z krajowymi/regionalnymi. Wówczas rozszerzenia wyglądają następująco, np. „.auto.pl”, „.cafe.cz” lub „.art.eu”. 


Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz >>


Jak wybrać domenę z odpowiednim rozszerzeniem? 

Przy wyborze domeny i rozszerzenia trzeba wziąć pod uwagę kilka kwestii. Dobra domena to taka, która jest:

  • łatwa do zapamiętania,
  • związana z nazwą firmy lub branżą,
  • adekwatna do zasięgu Twojego działania.

Dla firm, które działają w Polsce, zaleca się domeny z rozszerzeniem „.pl”. Większość polskich internautów intuicyjnie wpisuje właśnie taką końcówkę. Rozszerzenia regionalne to dobry wybór dla firm lokalnych. Natomiast końcówki związane z konkretną branżą mogą być ryzykowne, ponieważ dla wielu są trudne do zapamiętania ze względu na rzadkie występowanie. 

Warto pamiętać, że wybór końcówki informuje internautów i algorytmy wyszukiwarek o regionie działania Twojej firmy lub rodzaju branży, którą się zajmujesz. Wybór domeny musi być poparty wcześniejszą analizą i researchem. Dlatego przed podjęciem decyzji warto skonsultować się z ekspertem, który pomoże w podjęciu najlepszej decyzji dla Twojego biznesu. 

Przeczytaj również, czym różni się strona WWW od domeny