Czy zdarza Ci się opuścić witrynę internetową, gdy ta ładuje się zbyt długo? Dziś dla większości internautów poszukujących informacji oraz produktów i usług w sieci liczy się przede wszystkim czas. Nic więc dziwnego, że już sekunda opóźnienia może zaważyć na opuszczeniu serwisu nawet przez najbardziej cierpliwych użytkowników. Dlatego w najnowszym artykule przyjrzymy się znaczeniu szybkości ładowania strony. Przekonaj się, czy czas wyświetlania ma wpływ na SEO.

Dlaczego szybkość strony jest ważna?

Prowadzisz stronę internetową firmy? Z pewnością jednym z Twoich głównych celów jest zdobycie jak najwyższej pozycji zarówno w organicznych, jak i w płatnych wynikach wyszukiwania. Aby pozycjonować się lepiej i wyprzedzić konkurencję, musisz więc nieustannie udoskonalać swoją witrynę. Kluczowym czynnikiem, który wpływa na jakość korzystania z serwisu, okazuje się szybkość jego ładowania.   

Każdy przedsiębiorca działający w sieci powinien dopilnować, aby jego witryna była szybko dostępna dla wszystkich czytelników i tym samym potencjalnych klientów. Internauci przyzwyczaili się bowiem, że posiadając dobrej jakości łącze, wszelkie serwisy wyświetlają się im w błyskawicznym tempie. Jak się okazuje, nawet 40% odwiedzających już po 3 sekundach opuści stronę z powodu zbyt długiego jej ładowania[1].  

Jak mówi stare powiedzenie – czas to pieniądz! Jest tak przynajmniej w kontekście prędkości strony, ponieważ czynnik ten ma znaczenie nie tylko w kontekście doświadczenia użytkowników, ale również pozycjonowania. Google chce, aby wyświetlane wyniki wyszukiwania były jak najlepsze dla internautów, dlatego na najwyższych pozycjach umieszcza witryny, które m.in. szybko się ładują.

Prędkość strony jest więc jednym z czynników rankingowych Google. Warto również wspomnieć, że czas wczytywania się witryny oraz możliwość interakcji z nią bezpośrednio wpływa na ilość odrzuceń, czyli rezygnacji z dalszego przeglądania. A to natomiast przekłada się na spadek konwersji – szczególnie widoczny w e-sklepach. Dlatego tak ważna jest wydajność serwisu na różnych urządzeniach.

 

Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz>>

 
Jak sprawdzić szybkość ładowania strony?

Prędkość strony, czyli suma czasu, w jakim wyświetla się jej zawartość, wpływa więc na doświadczenie użytkownika, pozycję w Google oraz poziom konwersji. Zakłada się, że serwis nie powinien ładować się dłużej niż 3 sekundy. Jeżeli chcesz się przekonać, czy Twoja witryna działa odpowiednio szybko, to przeprowadź szczegółowy audyt i skorzystaj z narzędzi dostępnych online – listę najlepszych przedstawiamy w dalszej części tekstu.

Przeprowadzając test szybkości strony, kieruj się poniższymi wskazówkami:

1. Wybierz co najmniej dwa narzędzia

Jeżeli chcesz uzyskać lepszą ocenę swojej strony, to świetną opcją będzie wybór dwóch odmiennych narzędzi do przeprowadzenia testu szybkości. Najczęściej różnią się one bowiem stosowaną metodologią, czy zestawianymi parametrami. Pamiętaj, aby porównywać pomiary tylko w ramach jednego programu.

2. Uwzględnij wszelkie ważne podstrony

Pamiętaj, że pomiar szybkości nie powinien nigdy ograniczać się do strony głównej. W końcu użytkownik może trafić do serwisu z różnych miejsc sieci np. poprzez konkretny produkt czy artykuł. Kluczowe jest więc zbadanie najważniejszych typów podstron m.in. kart produktów, wpisów blogowych i zakładek kontaktowych. 

3. Wyeliminuj błędy pomiaru

Istnieją pewne czynniki, które mogą wpłynąć na jakość przeprowadzanych przez nas pomiarów szybkości strony np. chwilowe problemy z serwerem. Jeśli chcesz ich uniknąć, to wybierz jak najbliższą lokalizację stacji pomiarowej i uruchom kilka następujących po sobie testów. W ten sposób upewnisz się, że uzyskane wyniki są stabilne. 

4. Porównuj wyniki

Audyt strony może okazać się niezwykle przydatny, jeśli zdecydujesz się na jego wykonanie zarówno przed, jak i po wprowadzeniu zmian w witrynie. W ten sposób dowiesz się, czy wdrożone poprawki wpłynęły na szybkość ładowania serwisu. A to przełoży się na jakość optymalizacji SEO. Przy okazji możesz rozważyć stałe monitorowanie prędkości strony.

5. Weź pod uwagę kluczowe parametry

Wynik liczbowy analizy szybkości witryny bazuje na danych laboratoryjnych. Ten zaś uzyskiwany jest na podstawie różnych czynników. Szczególną uwagę zwróć na poniższe parametry:

  • FCP – czas udostępnienia przez przeglądarkę pierwszej treści ze strony np. tekstu czy obrazu,
  • LCP – czas ładowania największego elementu serwisu (to jeden ze wskaźników aktualizacji Core Web Vitals),
  • TTI – czas, po którym witryna jest w pełni interaktywna, czyli od kiedy można wykonać na niej najważniejsze działania,
  • FMP – czas do momentu wyświetlenia się treści oczekiwanej przez użytkownika.

Narzędzia do mierzenia szybkości stron internetowych

Chcesz sprawdzić szybkość wczytywania strony? W sieci znajdziesz wiele skutecznych i zwykle darmowych narzędzi. Wykryją one elementy, które zwiększają czas ładowania Twojego serwisu. Poniżej znajdziesz polecane przez nas opcje:

  • Google PageSpeed Insights

Wiesz już, że szybkość strony to ważny czynnik rankingowy. Nic więc dziwnego, że Google stworzyło własne narzędzie, które umożliwia przeprowadzenie pomiaru prędkości ładowania. Google PageSpeed Insights to świetna opcja dla tych, którzy optymalizują swoje serwisy przede wszystkim pod kątem wyszukiwarki. Poza czytelnym wynikiem ogólnym zarówno dla wersji desktopowych, jak i mobilnych otrzymasz w tym przypadku również listę koniecznych poprawek.

  • Google Analytics i Google Search Console

Od razu warto zaznaczyć, że oba narzędzia nie służą stricte do pomiaru szybkości serwisu. Wyróżniają się jednak funkcjonalnościami, które okazują się niezwykle pomocne w kwestii oceny witryny pod tym kątem. Google Analytics gwarantuje raport z wieloma wskaźnikami na temat prędkości oraz dane historyczne. Google Search Console wskazuje natomiast listę powolnych stron oraz typ wykrytych problemów.

  • Audyt SEO

Regularne analizowanie strony internetowej i wdrażanie udoskonaleń pozwala na osiąganie kolejnych sukcesów online. Dlatego też bez bezpłatnego audytu SEO od agencji reklamowej WeNet nie obędzie się żaden właściciel firmowej witryny. Narzędzie określa wydajność witryny poprzez dokładny pomiar szybkości serwisu. A to dopiero początek. Końcowy raport zawiera bowiem kompletną listę błędów i gotowe wskazówki w przejrzystej formie. 

Jak poprawić prędkość strony WWW?

Wiesz już, że im krótszy czas ładowania strony, tym niższy wskaźnik odrzuceń, wyższy współczynnik konwersji i lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania. Poznałeś również wskazówki, jak wykonać pomiar prędkości. Wskazane przez nas narzędzia nie tylko określą wydajność serwisu, ale również wskażą, które elementy wymagają poprawy. Jak więc poprawić prędkość witryny?

  1. Uporządkuj kod źródłowy
  2. Postaw na sprawdzony hosting
  3. Zoptymalizuj i zmniejsz grafiki
  4. Usuń niepotrzebne i uśpione wtyczki
  5. Zwracaj uwagę na rozszerzenia plików
  6. Skorzystaj z opcji lazy load, czyli celowego wolnego ładowania,
  7. Unikaj nadmiaru przekierowań

Chcesz dowiedzieć się więcej o innych czynnikach, które wpływają na jakość serwisu? Sprawdź, czym jest UX i poznaj cechy witryny przyjaznej dla użytkownika. A jeśli nie masz czasu na pozycjonowanie, to wejdź na stronę WeNet.pl i wybierz pakiet skrojony dla Twoich potrzeb.   


[1] https://neilpatel.com/blog/loading-time/